reklama

Kultúrny šok po návrate z USA

Skoro celé leto som strávil v Spojených Štátoch Amerických. Bolo to presne 10 týždňov zážitkov, ale aj tvrdej práce. Pred odchodom som bol upozorňovaný na možný kultúrny šok, na rozdiely medzi Slovenskom a USA. Avšak až na pár zmien, ktoré sa mi najprv zdali byť nelogické a nepraktické, som na nič výrazne nenatrafil. Po niekoľkých dňoch mi dokonca tieto rozdiely začali dávať zmysel a uvidel som, že sú na prospech veci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (66)

Skutočný kultúrny šok ma ale čakal po návrate na Slovensko. Tí čo ste boli dlhší čas v zahraničí, nemuselo to byť USA ale stačí aj chvíľu žiť v susednom Rakúsku (osobne si myslím, že drvivá väčšina krajín smerom na západ), späť po návrate zistili že tu to nie je až také dobré. Ja som nikdy nemal myšlienky že by som chcel žiť v zahraničí, iba som to počúval od známych a kamarátov, ale postupne mením názor aj ja. Už pred príchodom som zhliadol zopár videí o potýčkach, ba až bitkách v parlamente a vojne na slovenskej hipp-hopp-ovej scéne. Tá zlá atmosféra bola cítiť aj vo vzduchu po prílete a presune do Bratislavy. Ľudia sú tu skrátka na seba zlí. Áno, žijem asi ešte v oblakoch, a viem že o niekoľko týždňov ma to asi celé pohltí a zapadnem do slovenského priemeru, ale zároveň dúfam, že ma táto zahraničná skúsenosť niekam posunula a predsa len o niečo prispela k môjmu osobnostnému rastu. Už teraz viem, že o rok pôjdem do zahraničia na leto znovu, či to bude USA alebo iná krajina.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Názory Američanov na Slovensko resp. celu Európu sa rôznia. Ale zachytil som aj názory že celá Európa je zaostalá. Keď som sa teraz nad tým zamyslel, majú pravdu. Premiéry filmov k nám prídu až o 2 týždne neskôr, nový mobilný telefón jablko a mesiac neskôr, reťazec fast food-u dokonca o niekoľko rokov, ak vôbec. Prečo to tak vlastne je? Ja odpoveď nepoznám. Jedine v čom je USA pozadu za Európou je akurát tak časové pásmo.

Zdám sa vám ako odrodilec, človek ktorému chýba štipka toho amerického patriotizmu? Ja som si tiež myslel, že sa mi to nikdy nestane. Na Slovensko som nikdy nenadával a ani nebudem, ale uvidel som ako sa žije v inej krajine, akí sú ľudia na seba milší a lepší. Po príchode na Slovensko dopadám na tvrdú realitu ľudského negativizmu a nevôle pomôcť iným. Aj taká maličkosť ako podržať niekomu dvere, počkať ho keď čakáme na výťah alebo jednoduchý úsmev namiesto zamračenej a nahnevanej tváre, dokáže hneď o niečo zlepšiť náladu. Sú to maličkosti, ktoré podľa mňa vnímame iba v podvedomí, ale vedia potešiť a zlepšiť deň a náladu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zároveň Vás chcem upozorniť, že k mojim predchádzajúcim článkom o cestovaní po západnom pobreží pribudli fotografie (na vaše žiadosti a upozonenia), a teda dúfam že to pomôže k skvalitneniu celkového zážitku z čítania (aj keď od kvalitného cestopisu to má ešte asi tiež ďaleko) :)

Okrem posledného Chicaga, ktoré momentálne nemám povolené ďalej upravovať a dopĺňať...

Roman Jurkovič

Roman Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stále mladý a štastne ženatý. Snažím sa život vnímať realisticky a objektívne. Zaujíma ma šport, cestovanie a film. Píšem skôr pre seba a rodinu, ale som rád ak moje rady a tipy pomôžu aj iným. Píšem hlavne o cestovaní a zážitkoch s tým spojeními, pretože nič nie je krajšie, ako si o niekoľko rokov zaspomínať na to krásne čo človek zažil. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieŠportFilm

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu