reklama

Začiatok amerického sna...alebo čo vás čaká pred odletom do USA

Rád by som vám popísal moje skúsenosti z programu Work and Travel, ktorý určite väčšina z vás už pozná buď z počutia, alebo máte túto skúsenosť úspešne za sebou. Na začiatku vám priblížim celý proces pred samotným odletom. Výber agentúry, prihlásenie, čo musíte vybaviť pred odletom, koľko peňazí si pripraviť, skrátka čím všetkým si musíte prejsť aby ste sa mohli vydať za novými zážitkami v cudzej krajine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ak ste už o programe počuli, kľudne preskočte nasledujúci odstavec :)

Čo je Work & Travel? Ide o program vlády USA, ktorý vám dáva šancu spoznať ich prekrásnu krajinu, spoznať nových ludí, zdokonaliť sa v angličtine (niekto možno aj španielčine ak ide niekam do LA), niečo si zarobiť a na záver, ak máte záujem, aj niečo pocestovať, čo samozrejme odporúčam, aj keď som tam ešte nebol. Túto možnosť máte iba na letné obdobie, konkrétnejšie od júna do októbra? Nechcem klamať, presne neviem :) ale hlavná časť je určite cez leto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako už iste viete, tento rok sa chystám na moju prvú dlhú zahraničnú cestu. Ale ako to všetko začalo, čo ma naštartovalo opustiť rodnú zem na pár mesiacov? Začalo relatívne nevinne. Vďaka futbalu som sa dostal už do rôznych krajín a zažil veľa pekných zážitkov. Tak aj tento raz som sa vybral reprezentovať svoju alma mater FMUK na turnaj univerzít v Ríme, príznačne pomenovaný ako EUROROMA. Cestou do Ríma panovala v autobuse veľmi priateľská atmosféra. Po čase sa človek pokúšal aj zaspať, avšak ako to už býva, nedalo sa. Tak som jedným uchom počúval príhody starších chalanov ako boli v USA, čo tam zažili, čo si kúpili za aké skvelé ceny (na Abercrombie&Fitch obchody sa už veľmi teším) a podobne. V tej chvíli sa to vo mne zlomilo. Povedal som si: „Čo robím tu Slovensku?" Zatiaľ každé leto som musel kvôli futbalu stráviť doma a makať na tréningoch. Myslel som si že to má nejakú budúcnosť, veď zas taký zlý som nebol :), ale kto niekedy hral alebo sa aspoň pokúšal „profesionálne" hrať na Slovensku vie o čom hovorím. Tak som si povedal že musím skúsiť niečo nové a úplne som sa touto myšlienkou nadchol. Doslova som sa zaťal so slovami: „Ja do Ameriky pôjdem. Urobím bakalára, spravím prijímačky na VŠE do Prahy a idem do USA." Tieto vety sa pre mňa stali dogmou a mottom roku 2013. Povedal som si že urobím všetko preto aby som všetko do bodky splnil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po príchode domov z Ríma, po nie veľmi vydarenom turnaji, som sa pustil do hľadania vhodnej agentúry. Bol ešte len december, čo je relatívne skoro. V kľude vám stačí začať vybavovať všetky záležitosti až na nový rok. Ja som do toho ale tak zažratý, že som začal hneď. Ako prvú som navštívil Student Agency. Agentúra vám vie vybaviť všetko čo potrebujete (letenku, ubytovanie, prácu, víza,...). Ceny sú tomu primerané. Ja som si však chcel prácu aj ubytovanie nájsť sám. Veď načo platiť agentúre za niečo 849usd ,keď to môžeme mať vlastne zadarmo. Tak som hľadal agentúry ktoré ponúkajú vybavenie len pracovného povolenia, víz J-1 a porovnať ich ceny. Keďže najlepšia reklama je odporúčanie, pýtal som sa kamarátov ktorý už v USA boli, akú agentúru by mi odporučili. Tak som sa dopracoval ku CKM. Jednoducho som sa zaregistroval na stránke a hneď nasledujúci deň sa mi ozvala pani z agentúry. Na mail som dostal prihlasovacie údaje do vášho osobného profilu v systéme CKM WAT USA 2013. Tento systém vás postupne prevedie celým procesom. Postupne sa vám ukazujú drobné úlohy ktoré musíte plniť (kedy priniesť platný pas, kedy a ako zaplatiť poplatok, ale aj dokumenty od americkej vlády, niektoré sú naozaj svojou banálnosťou a nezmyselnosťou niekedy až smiešne).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby ste si letenky nekupovali na poslednú chvíľu, čo môže byť dosť drahé, začnite si postupne prezerať ceny leteniek. To už samozrejme musíte mať akú-takú predstavu o tom kam chcete ísť. Najlacnejšie sa samozrejme lieta na východné pobrežie do New Yorku, ak chcete ísť do zaujímavého San Francisca či LA (čo už teraz neodporúčam ak nemáte prácu vybavenú vopred, podľa referencií od kamarátov) letenky vás vyjdú aj o niekoľko sto euro viac. Tak získate základný prehľad o aerolínkach a možno vychytáte uvádzacie ceny ako ja. Využil som uvádzacie ceny leteniek od Austrian Airlines do Chicaga a späť. Ide o priame lety, čo nemusí byť samozrejmosťou pri dobrých cenách. Najlacnejšie sa lieta z Budapešti, ale samozrejme s prestupom buď v Londýne alebo niekde inde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak plníte pokyny agentúry , postupne sa prepracujete až k skupinovému pohovoru na americkej ambasáde za účelom získania víz J-1 bez ktorých by ste nemohli pracovať a na záver ani cestovať. Tento pohovor je celkom zaujímavý. Stretnete sa so zástupkyňou agentúry pred ambasádou na Hviezdoslavovom námestí. Rozdajú vám poradové čísielká a čakáte. Cieľom je mať čo najnižšie číslo, to si však nevyberáte vy, ale vám ho pridelia. Ešte sme stále vonku na námestí. Musíte prejsť vstupnou bezpečnostnou prehliadkou. Niečo podobné ako na letisku. Mobil a slúchatká mi zhabali, že mi ich dajú až keď budem odchádzať, ale kľúče mi nechali. Prejdete cez detektor kovov, potom vás osobne prehľadá SBSkár s takou tou vecou ako pri úvodných titulkoch seriálu Monk. Prejdete do žltej budovy a čakáte. Podľa nálady vás volá dnu pani, ktorá vám odoberie odtlačky prstov a vrátite sa späť do čakárne. Potom zas čakáte kým si vás nezavolá konzul osobne. Musíte dávať pozor aby ste rozumeli koho volá dnu, pretože vaše meno môžu ľahko zkomoliť. Ak ste na ambasáde prvý krát ako ja, srdce vám začne postupne búšiť pri tom čakaní. Čo sa ma bude pýtať, budem mu rozumieť, viem vôbec po anglicky? Našťastie je pán konzul veľmi milý a otázky ktoré vám dáva, sú také jednoduché, že by to zvládol každý. Ak by ste náhodou víza nedostali, ihneď vám vrátia pas a môžete isť domov. Ja som v rámci prípravy na pohovor musel odovzdať svoj červený index. Mali ste vidieť tie zhrozené tváre čakajúcich ľudí keď mi ho vrátili a vychádzal som do čakárne. Všetci si mysleli že som víza nedostal (pozn. redakcie: pas má rovnaký tvar a farbu ako index študentov FMUK). A tak som celý natešený opustil ostro strážený priestor ambasády po takmer 3 hodinovom viac-menej čakaní v čakárni. To som mal poradové číslo 15, nechcem ani vedieť do kedy tam boli tí s číslami 45 a viac. Našťastie som tam stretol priateľských ľudí, ktorý mi dali cenné rady, keďže do USA cestovali už po 5 raz. Ďakujem Alex :)

Po úspešnom pohovore na ambasáde si už len preberiete pas v agentúre a čakáte na odlet.

Rád si robím rôzne štatistiky, a poplatky k WAT nie sú výnimkou. Teraz vám poskytnem kalkuláciu všetkých nákladov a poplatkov ktoré musíte zaplatiť. Všetko vidíte v tabuľke nižšie. Najprv zaplatíte administratívne poplatky agentúre, SEVIS a storno poplatok. Platia sa spoločne. Je výhodnejšie ich platiť v USD priamo banke. Ak by ste posielali peniaze z vášho € účtu, zmenný kurz môže byť dosť nevýhodný. SEVIS je poplatok agentúre v USA, tzv. predlžená ruka domácej agentúry. Ak nemáte pas tak si započítate aj 33€ za vybavenie pasu a 5€ za fotografiu na pas. MVP nie je žiadna vulgárna skratka. Ide o skratku pre medzinárodný vodičský preukaz. Nikdy neviete či si nepožičiate auto s novými kamarátmi :). Samotné letenky ma vyšli na 573€, čo sa môže líšiť, v závislosti od toho akú cenu vychytáte. US ambasáda požaduje poplatok za vybavenie víz v hodnote 128€ a vyžadujú špeciálnu fotografiu 5x5cm. Tá ma vyšla na 6€. Nezabudnite kúpiť rôzne darčeky a suveníry s motívom Slovenska alebo Bratislavy, ak plánujete pri cestovaní využiť napr. couchsurfing, hostiteľa určite poteší nejaká maličkosť, navyše tak propagujete našu nádhernú krajinu :).

Vidíme teda že náklady sa vyšplhajú niečo nad 1000€. Takže tie reklamy na letákoch v škole typu: „Poď do USA iba za 373usd" sú trochu klamlivé.

čo

$

CKM poplatok


329

SEVIS


35

Poistenie storna


9,1


288,71


pas

33


foto pas

5


MVP

6,5


letenky

573


foto viza

6


viza poplatok

128


suveníry/darčerky

24,89


celkom

1065,1

373,1

Ak máte akékoľvek otázky, nehanbite sa napísať komentár, prípadne na kontaktujte :)

Roman Jurkovič

Roman Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stále mladý a štastne ženatý. Snažím sa život vnímať realisticky a objektívne. Zaujíma ma šport, cestovanie a film. Píšem skôr pre seba a rodinu, ale som rád ak moje rady a tipy pomôžu aj iným. Píšem hlavne o cestovaní a zážitkoch s tým spojeními, pretože nič nie je krajšie, ako si o niekoľko rokov zaspomínať na to krásne čo človek zažil. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieŠportFilm

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu